smiley-3901562_640

Zakelijk vriendelijk zijn op je werk: hoe doe je dat?

Als vriendelijkheid een kernkwaliteit is en dus een eigenschap die je al vanaf je geboorte hebt meegekregen, dan gaat het vriendelijk zijn je makkelijk af. Hier hoef je niets voor te doen. Het gaat bijna als vanzelf. Als iemand je aankijkt dan verschijnt er automatisch een glimlach op je gezicht en als iemand terug glimlacht verzacht de hele uitdrukking in je gezicht. Je vindt het fijn om vriendelijk te zijn omdat dit je een fijn gevoel geeft.

Hier is ook niets mis mee, sterker nog het is niet alleen voor jezelf fijn om vriendelijk te zijn maar dus ook voor anderen is dit prettig. Zolang je hier maar niet in overdrijft oftewel te ver in gaat. Als je namelijk té vriendelijk bent op je werk, dan kan het zijn dat je hierdoor anderen teveel ruimte geeft. Waardoor er te weinig rekening met jou wordt gehouden en er zelfs misbruik gemaakt kan worden van jouw goedheid.

Wat houdt zakelijk vriendelijk zijn nu precies in?

Daarom is het belangrijk dat je een verschil maakt tussen vriendelijk zijn privé en vriendelijk zijn op je werk. Op je werk ben je niet om vrienden te maken en dus ook niet om aardig gevonden te worden. Op je werk ben je om je werk goed te doen en met plezier (samen) te werken. Dat wil niet zeggen dat je dus niet vriendelijk kunt zijn, alleen is het nodig om op je werk zakelijk vriendelijk te zijn. Dan ben je nog steeds vriendelijk alleen houdt dit in dat je niet altijd maar ja en amen zegt en op alles gelijk ja zegt.

Dit betekent dat je doorvraagt als er iets aan je wordt gevraagd om te doen. Dat je niet gelijk alles uit je handen laat vallen en met een glimlach van oor tot oor zegt ‘ja hoor dat doe ik wel’. Maar dat je eerst eens goed kijkt naar wat er precies wordt gevraagd en of je hier ja tegen kunt zeggen. Door te vragen wanneer iets af moet zijn en dan vervolgens te kijken of je dit gaat lukken. Door mee te denken voor oplossingen als er iets aan je wordt gevraagd, maar dit betekent niet dat jij de taak/opdracht ook altijd zelf moet uitvoeren. Of dat je aangeeft wanneer het je wel gaat lukken om dit te doen, in plaats van gelijk weer je eigen werk weg te schuiven voor dat waar anderen mee komen.

Door zakelijk vriendelijk te zijn ben je nog steeds vriendelijk, alleen ben je naast vriendelijk zijn voor anderen dan ook vriendelijk voor jezelf.

Voorbeelden van zakelijk vriendelijk versus té vriendelijk

Té vriendelijk:
‘Ja hoor dat doe ik wel voor je, ik doe het gelijk’
‘Ik maak hier direct tijd voor vrij, dus je krijgt het zo’
‘Geef maar aan mij, ik doe dit wel even voor je’
‘Zal ik dit gelijk voor je doen?’

Zakelijk vriendelijk:
‘Ik doe dit graag voor je, alleen wordt dit wel vanmiddag’
‘Ik zal kijken wat ik voor je kan doen, maar ik kan je niets beloven’.
‘Ik ga even kijken of dit gaat lukken en laat je dit zo weten’
‘Als je dit even op de mail zet, ga ik kijken wat ik voor je kan doen.’

Nog een laatste voorbeeld. Sta je gelijk op als iemand naar je toekomt met de vraag of je een kopie wilt maken? Of zeg je: ‘Leg het daar maar even weg dan maak ik dit heel even af en doe het zo voor je’. Natuurlijk zijn dit slechts een paar voorbeelden. Belangrijk is dat je eens nagaat hoe jij reageert en dus hoe ver jij gaat in het vriendelijk zijn op je werk. Let er de komende tijd eens op hoe je reageert als er iets aan je wordt gevraagd.

Gezonde dosis egoïsme en vriendelijkheid voor jezelf

Om te voorkomen dat je doorslaat in iets waar je goed in bent, heb je altijd je tegenpool nodig. Dat wil zeggen het tegengestelde van je kernkwaliteit. De waarde van vriendelijk zijn is bijvoorbeeld dat je respect hebt voor anderen en iets voor hen wilt betekenen. De waarde van gezond egoïsme is respect voor jezelf. Dus geef jezelf ook een gezonde dosis egoïsme en denk eraan om ook vriendelijk voor jezelf te zijn. Dit houdt in het opkomen voor je eigen belangen naast het rekening houden met de belangen van de ander.

Dus als vriendelijkheid een kernkwaliteit van je is, is het belangrijk om af en toe ook eens serieus te zijn. Je hoeft niet de hele tijd te glimlachen en altijd een zachte uitdrukking op je gezicht te hebben. Af en toe mag je ook eens wat serieus zijn en een wat neutralere uitdrukking op je gezicht hebben. Daardoor ben je echt niet gelijk onvriendelijk!

Dus ben naast vriendelijk zijn voor anderen ook vriendelijk voor jezelf door zakelijk vriendelijk te zijn op je werk:-)

Laat een reactie achter