analytics-2697949_1920

Als secretaresse ben je van net zoveel waarde als je leidinggevende

De meeste secretaresses/management assistentes/office managers die mijn trainingen/cursussen hebben gevolgd of coaching van mij hebben gehad, gaven aan dat zij zich minder voelde dan hun leidinggevende. Dat wil zeggen dat ze een leidinggevende boven zichzelf plaatsen. Alsof een leidinggevende van meer waarde is dan een secretaresse.

Ik weet als geen ander hoe dit is en wat de consequenties hiervan kunnen zijn. Door een ander te zien als meer waard of beter of belangrijker, maak je jezelf (onbewust) minder waard, minder belangrijk en dus kleiner. Dat is ook vaak de reden waarom je geen grenzen aan geeft of als je ze al wel aangeeft, deze vervolgens niet bewaakt.

Ook ik was een secretaresse die mezelf minder voelde dan mijn leidinggevenden. Want leidinggevenden hebben toch een veel belangrijkere functie? Die hebben toch veel meer verantwoordelijkheid? Die hebben toch niet voor niets een veel hoger salaris?
Pas toen ik kon gaan kijken naar deze ‘overtuiging’, had dit een enorme impact. Het bleek namelijk dat ik vanuit mijn opvoeding had geleerd dat mensen die hogere functies hadden, meer waren dan mensen die lagere functies hadden. Ook had ik meegekregen dat als je HBO-niveau had, je veel beter was dan iemand met een MBO of LBO-niveau. Laat staan als je Universiteit had gedaan, dan was je nog beter. Dit is wat ik van mijn ouders had meegekregen. Nooit met verkeerde bedoelingen, maar zij hadden dit waarschijnlijk ook weer van hun ouders gehoord.

Nu had ik zelf de MAVO gedaan en deze niet eens afgemaakt, dus je kunt je voorstellen wat dit met mijn zelfbeeld deed. Ik had eigenlijk dus alleen de lagere school gehad en stond voor mijn gevoel dus ergens onderaan de ranglijst.

Maar het rare was dat ik bijvoorbeeld receptioniste/telefonistes en interieurverzorgsters zag die zo zelfverzekerd overkwamen. Die aangaven dat zij net zo belangrijk zijn in hun functie als de directeur. Ze hebben natuurlijk ook helemaal gelijk. Ieder mens is namelijk van waarde en gelijkwaardig aan een ander mens. Dit ongeacht wat iemand nu voor werk- en denkniveau heeft, opleiding of functie heeft.

Vanaf het moment dat ik inzag dat iedereen gelijkwaardig is (ik oké – jij oké) en dus ook ik, kon ik veel makkelijker mijn grenzen tijdig aangeven.

Ieder mens is gelijkwaardig

Als mens ben je dus altijd gelijkwaardig en dat betekent dus ook dat je als secretaresse gelijkwaardig bent aan je leidinggevende. Dus je hoeft je niet minder te voelen. Alleen krijg je wel voor je werk betaald en dus is het een ruilmiddel. Jij doet je werk naar beste vermogen en daar wordt je dan voor betaald. Maar dat wil niet zeggen dat je gewoon maar alles moet doen wat er wordt gevraagd. En dit betekent zeker niet dat je bijvoorbeeld regelmatig extra moet werken, zonder hiervoor betaald te krijgen. Als secretaresse krijg je vaak al zo weinig betaald voor al het werk dat je doet. Dit is anders dan een leidinggevende die vaak een hoger salaris krijgt, waar overwerk bij inbegrepen zit. Dat is bij een secretaresse niet. Dus kom voor jezelf op en geef ook gewoon aan dat je betaald wilt worden voor extra uren als je regelmatig of structureel moet overwerken. Je hebt er recht op.

Jouw waarde

Maar onderschat je waarde als secretaresse niet, want er is niet voor niets een secretaressedag. Hoeveel functies hebben een speciale dag in het jaar waarop ze in het zonnetje worden gezet? Je bent de spil van de organisatie en zorgt dat alles op rolletjes verloopt. Je bent van zoveel waarde. Maar ook als persoon ben je van waarde, niet alleen voor je leidinggevende maar zeker ook voor je collega’s. Je bent vaak het luisterend oor waar iemand naar toe kan als iemand iets in vertrouwen wilt vertellen en er zeker van wilt zijn dat het niet doorverteld wordt. Dit moet je namelijk als secretaresse kunnen, want je hoort en ziet heel veel maar in de meeste gevallen kan en mag je hier niets mee doen. Als je alleen al dit aan iemand kan geven, ben hierdoor van ongekende waarde.

Wil je meer tips? Of wil je het gratis e-book ‘Drie stappen om simpel en snel ‘nee’ te zeggen in iedere situatie’? Stuur dan een mail naar contact@happyassistant.nl

Laat een reactie achter