Heb je moeite met een persoon of misschien wel meerdere personen op je werk? Bijvoorbeeld een collega die het altijd beter weet en je de hele tijd aan het controleren is. Of je manager die steeds kritiek op je heeft en bij wie je nooit iets goed kunt doen. Maar dit kan ook zijn een collega die altijd aan het roddelen is en andere collega’s hierin meetrekt. Of een negatieve collega die altijd overal een probleem van maakt.

Omdat je hier echt last van hebt ben je (onbewust) in je hoofd continue met deze persoon bezig. Je ligt er soms zelfs wakker van. Je praat er over tegen anderen, want je wilt het kwijt. Maar juist omdat je er zo mee bezig bent maak je deze persoon en dus het ‘probleem’ alleen maar groter en groter. Want wat je aandacht geeft, groeit!

Laat ik eerst duidelijk stellen dat we allemaal in ons leven te maken hebben met personen waar we moeite mee hebben. Dus denk niet dat alleen jij dit probleem hebt. Toen ik terug ging denken aan mijn laatste 15 cliënten en de ‘problemen’ waarvoor ze bij mij kwamen, bleek dat 90% onder andere moeite had met één of meerdere collega’s/managers/leidinggevenden.

Dit is ook logisch want ondanks dat we gelijk zijn als mens, zijn we verschillend als het gaat om ons karakter. We hebben daarom ook veel minder moeite met het ‘type’ persoon die op onszelf lijkt. Maar je hebt een veel mindere klik met een persoon die heel anders is dan jij is. En we brengen behoorlijk wat tijd op het werk door en dus ook met die personen waar we zo’n moeite mee hebben.

We hebben allemaal een ander referentiekader en een verschillende kijk op hoe de wereld zou moeten zijn. Als ons beeld van hoe de wereld zou moeten zijn zeer afwijkend is van deze van de ander, betekent dit dat je over veel dingen verschillend zal denken. Daardoor kun je je ook moeilijker inleven in deze persoon en dit geldt uiteraard ook voor de ander die moeite heeft met het zich goed kunnen inleven in jou.

Maar je zal altijd te maken krijgen met personen waar je moeite mee hebt. Je zal merken dat ook al probeer je deze personen uit de weg te gaan, ze toch steeds op je pad komen. Dé oplossing is daarom het leren omgaan met deze personen. Wil je weten hoe? Hier volgen 3 stappen hoe je dit kunt doen.

Stap 1 Onderzoek de situatie

Neem een persoon in gedachte waar je echt moeite mee hebt en schrijf op een stuk papier: ‘Ik ben boos/verdrietig/gefrustreerd op X, omdat ….’ Als je dit hebt opgeschreven sta dan eens stil bij wat deze betreffende persoon heeft gedaan/gezegd of juist niet heeft gedaan/gezegd waardoor jij deze emotie voelt. Kies een specifiek moment in het verleden dat dit is gebeurd. Dat kan lang geleden zijn of onlangs zijn geweest. Neem even echt de tijd hiervoor en doe je ogen dicht en zie deze situatie voor je alsof dit nu is. Beantwoord vervolgens de volgende vragen, maar blijf die situatie van toen voor je zien (het beste is om de antwoorden op te schrijven):

  1. Wat zegt/doet deze persoon of zegt/doet niet wat mij zo raakt en waarom raakt mij dit zo.
  2. Wat zijn mijn verwachtingen naar deze persoon.
  3. Wat heb ik van hem/haar nodig om te krijgen wat ik wil/nodig heb.
  4. Wat voor advies zou ik hem/haar geven om te krijgen wat ik wil/nodig heb.
  5. Om gelukkig te kunnen zijn in die situatie wat heb ik van hem/haar nodig om gelukkig (op het werk) te kunnen zijn? Wat moet hij/zij doen/niet doen.

Je denkt namelijk dat het over de ander gaat, maar het gaat over jou en wat jij van de ander nodig hebt om gelukkig te kunnen zijn (in je werk).

Deze eerste stap en dus het onderzoeken van het ‘probleem’ en wat je nodig hebt (van de ander), kun je altijd doen omdat je hier verder niemand voor nodig hebt. Dit is dus veilig. Het is namelijk belangrijk dat je eerst zelf de situatie onderzoekt. Dit doe je dus door middel van deze eerste stap.

Stap 2 Het gesprek aangaan

Als je klaar bent voor de volgende stap is dit het gesprek aangaan. Nu je namelijk weet wat je van de ander wilt, kun je het gesprek hierover aangaan. Door open en eerlijk aan te geven wat jij wilt/nodig hebt van hem/haar. Bereid dit gesprek altijd goed voor. Maar zorg ervoor dat je niet te hoge verwachtingen hebt als het gaat om de uitkomst van het gesprek. Neem als doel om in eerste instantie alleen het gesprek aan te gaan. Naast het aangeven wat jij (van de ander) wilt, is het belangrijk dat je ook goed luistert naar wat de ander wilt/nodig heeft van jou. Want alleen als je bereid bent water bij de wijn te doen, kom je tot elkaar. Het gaat namelijk om gelijkwaardigheid. Jouw belang én het belang van de ander zijn net zo belangrijk.

Heldere en duidelijke communicatie

Wees duidelijk en helder in je communicatie. Ik zal een voorbeeld geven. Als je tegen iemand zegt: ‘Doe eens normaal’, weet de ander niet wat je bedoelt. Wat voor jou ‘normaal’ gedrag is, kan voor een ander namelijk iets heel anders inhouden. Dus ben duidelijk. Als iemand jou op een manier bejegent die jij niet fijn vindt, zeg dan ‘Ik zou het fijn vinden als je me op een respectvolle manier behandelt’. Zeg ook altijd wat je wél wilt in plaats van wat je niet wilt. Dus in plaats van te zeggen: ‘Ik wil niet dat je mijn werk steeds controleert’, kun je beter zeggen ‘Ik zou graag willen dat je me meer vertrouwt’. Houd het altijd bij jezelf en geef aan wat jij wilt/nodig hebt van de ander. In het eerste voorbeeld wil je namelijk dat je respectvol wordt bejegend/behandeld. In het laatste voorbeeld wil je dat de ander jou vertrouwt. Dus zeg dit dan ook zo.

Stap 3 Gemaakte afspraken vastleggen

Zorg ervoor dat je gemaakte afspraken vastlegt. Bijvoorbeeld door middel van een mail. Geef als eerste aan hoe je het gesprek hebt ervaren. Zorg ervoor dat dit positief is en dus benoem wat je er goed aan vond. Vervolgens benoem je kort waar jullie over hebben gesproken en welke afspraken jullie hebben gemaakt. Eindig als laatste met de vraag of hij/zij kan kijken of je dit zo goed hebt begrepen. Een volgend gesprek kun je dan eerst even terugkijken naar wat de gemaakte afspraken zijn geweest en dit samen evalueren om vervolgens eventuele vervolgafspraken te maken.

Mensen behandelen je zoals je je laat behandelen

Het is niet door één (goed) gesprek dat jullie gelijk op één lijn liggen en er aan uit komen. Het is nodig om in gesprek te blijven en steeds in de (werk)relatie te blijven investeren. Door te staan voor jezelf en je belangen en hier steeds open over te zijn, laat je zien hoe je behandeld wilt worden. Door de ander vervolgens te behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden, ben je een voorbeeld voor de ander. Dus als je het gevoel hebt dat je niet wordt gehoord, luister dan wél naar de ander. Luister vervolgens ook naar jezelf. Geef dat aan jezelf wat je van de ander (nog) niet krijgt, zodat je hiervoor niet afhankelijk blijft van de ander en blijft wachten totdat hij/zij je dit geeft.  

Jouw gedrag heeft effect op het gedrag van de ander

Wat jij laat zien, oftewel jouw eigen gedrag, beïnvloedt altijd het gedrag van de ander. Dit geldt zowel in positieve zin als in negatieve zin. Dus door hoe jij in het leven staat en omgaat met situaties, ben je een voorbeeld voor de ander. Je hebt daardoor direct invloed op je eigen gedrag en indirect invloed op het gedrag van anderen. Zorg er daarom voor dat je een goed voorbeeld bent als het gaat om het open en eerlijk communiceren met anderen. Vanuit de gedachte ik ben oké – jij bent oké en dus gelijkwaardigheid.

Respecteer elkaars standpunten

Als het ondanks dit alles niet lukt om tot elkaar te komen, geef dan aan dat je dit jammer vindt. Dat je zijn/haar mening/zienswijze respecteert en dat jij bij jouw eigen standpunt/zienswijze blijft. Je hebt dan ieder geval geprobeerd om er samen aan uit te komen. Vaak verloopt het contact toch een stuk soepeler omdat jullie elkaars standpunten respecteren, ook al verschil je van mening.  

Mocht het gesprek aangaan een te grote stap voor je zijn, begin dan alvast met stap één.

Weet dat niets doen zeker geen optie is. Daardoor zal de situatie namelijk zeker niet veranderen. Kijk daarom altijd naar waar je wél invloed op hebt en in dit geval is dit deze stappen zetten, door te beginnen met stap 1.

Laat een reactie achter