Er zijn mensen die kunnen aan het einde van de werkdag de deur letterlijk en figuurlijk achter zich dicht doen en het werk op het werk laten. Ik bewonder dat altijd want ik, en ik weet velen met mij, kan dit namelijk niet. Want met eigenschappen (kernkwaliteiten) zoals een groot verantwoordelijkheidsgevoel, gedreven en zorgzaam is het gewoon lastig om je werk los te laten. Maar in mijn 25 jaar als bestuurssecretaresse en office manager heb ik dit wel geleerd. Dit ging niet van de een op de andere dag, maar met kleine stapjes. Wil je weten hoe ik dit heb geleerd? Dan zijn hier vijf tips.

Tip 1: Goede afsluiting van je werkdag en goed begin van je nieuwe werkdag

Iedere keer als we denken, nog vlug even dit of dat doen, gaan we over onze grenzen. Dus als je aan het einde van je werkdag op het laatste moment nog even vlug iets doet of afmaakt, voel je je (onbewust) gejaagd en ga je ook met dit gevoel naar huis. Je hebt namelijk je werkdag niet echt afgesloten, waardoor je met dit gejaagde gevoel naar huis gaat.

Daarom is het belangrijk dat je de laatste tien à twintig minuten gebruikt om je werkdag goed af te sluiten. Zorg dat je je bureau zo leeg mogelijk achterlaat, dus alle stapels leg je in de kast of in je lade. Maar voordat je dit doet, maak je eerst een onderscheid in wat urgent is (de volgende dag af moet zijn) minder urgent (ingepland kan worden) en niet urgent (als je er een keer aan toekomt). Zodat je ook overzicht hebt en inzichtelijk hebt wat je in de kast hebt gestopt. Vervolgens ga je kijken hoe je agenda (en die van de personen waar je voor werkt) eruit ziet voor de volgende dag en wanneer je het werk dat urgent is voor de volgende dag kan inplannen.

Als je dit iedere dag doet kost je dit misschien tien tot maximum twintig minuten, maar sluit je je werkdag hierdoor wel goed af. Met als resultaat dat je je werk ook beter (thuis) kunt loslaten.

Tip 2: Plan een ‘mag aan mijn werk denken kwartier’ in

Als je merkt dat je thuis toch nog veel aan je werk denkt en eigenlijk aan het ‘piekeren’ bent, dan is mijn tip om iedere avond op een vast tijdstip een ‘mag aan mijn werk denken kwartier’ in te lassen. Dus bijvoorbeeld van 20.00 tot 20.15 uur. En iedere keer als je merkt dat je voor of na dit kwartier weer aan je werk denkt, zeg je tegen jezelf om 20.00 uur mag ik hier weer aan denken.

Want het niet willen denken aan je werk maakt alleen maar dat je er juist meer mee bezig bent. Het woordje ‘niet’ registreert onze hersenen namelijk niet. Probeer het maar eens uit en denk nu NIET aan een grote roze olifant. Wat zie je voor je? Dus zeg niet tegen jezelf ik wil niet aan mijn werk denken, maar verschuif dit naar het kwartier dat je hiervoor hebt ingepland.

Probeer het eens een week uit en kijk hoe dit voor je is.

Tip 3: Blocknote op je nachtkastje

Vaak liggen we wakker van de dingen die we niet mogen vergeten. Maar als je blijft denken aan wat je niet mag vergeten, kun je ook moeilijk weer in slaap komen. Daarom is het goed om een blocknote op je nachtkastje te leggen, zodat je het kunt opschrijven en het daardoor uit je hoofd is. Je zal merken dat je veel sneller weer in slaap kunt vallen.

Tip 4: Met 100% aandacht bij wat je doet en wie je bent

Ik weet dat dit niet makkelijk is, maar dit is wel te leren door veel te ‘oefenen’. Het beste kun je beginnen met het oprecht en met volle aandacht luisteren naar de personen waar je van houdt en dus bijvoorbeeld je partner en/of je kinderen. Naast dat het goed is om je werk hierdoor los te kunnen laten, is het ook heel fijn voor de personen waar je van houdt. Je luistert dan namelijk echt naar ze en ze hebben het gevoel dat ze echt worden gehoord en gezien. En ieder mens wil graag worden gehoord en gezien.

Tip 5: Reflecteren aan het einde van iedere werkdag

Gebruik je reistijd naar huis om te reflecteren op je werkdag. Door letterlijk en figuurlijk van een afstand te kijken naar hoe je dag is geweest.
Begin met te kijken naar wat er die dag allemaal goed is gegaan.
Probeer zoveel mogelijk op te noemen, hoe klein je ook denkt dat iets was, het kan voor jou een grote impact hebben gehad in positieve zin.

Vervolgens kijk je naar wat er die dag is gebeurd wat je een volgende keer anders wilt. Sta even stil bij waarom dit voor jou zo belangrijk is en/of waarom dit je zo raakt.  Wat kun je al doen, welke kleine stap kun je al zetten. Wat heb je hiervoor nodig en wie kan je hierbij helpen.

Tenslotte denk je aan minstens één ding waar je dankbaar voor bent.

Door iedere dag even te reflecteren, krijg je zoveel inzichten. Maar ook heb je hierdoor even op een afstand kunnen terugkijken en kun je vervolgens je werkdag afsluiten.

Natuurlijk zal het in het begin wat onwennig zijn om dit te doen. Begin daarom altijd met iets kleins en wat voor jou het gemakkelijkste is om mee te beginnen. Dus al begin je eerst met één van de vijf tips, dan zal je al merken dat je je werk een heel klein beetje meer kunt loslaten.

Neem gerust contact met mij op als je een keer met mij wilt sparren over hoe je je werk makkelijker kunt loslaten. Stuur dan een mail naar contact@happyassistant.nl of kijk op www.happyassistant.nl

Laat een reactie achter