Hoe je minder last kunt hebben van perfectionisme

Het constant perfectionistisch bezig zijn kost je veel energie. Tenslotte streef je iets na wat je nooit zal kunnen bereiken, namelijk perfectie. Dus is iets nooit klaar want het kan in jouw ogen altijd beter. Je zal het ook vaak ervaren als iets is alles of niets en dus heel zwart/wit. Het moet perfect zijn of anders is het helemaal niet goed.

Het altijd alles perfect willen hebben levert je echter iets op, anders zou je hier namelijk niets steeds naar streven. Wat het kan opleveren is bijvoorbeeld de waardering die je dan krijgt. Als je steeds complimenten krijgt over het ‘perfecte’ werk wat je aanlevert, stimuleert je dat alleen maar meer. Je wilt dan namelijk blijven ‘presteren’.

Dit komt waarschijnlijk omdat je waardering van anderen nodig hebt om je goed te kunnen voelen over jezelf. Door ‘perfect’ werk te leveren, voel je je tenminste goed over jezelf. Maar als je perfectionisme nodig hebt om je goed te voelen, heeft perfectionisme de leiding over jou in plaats van dat jij de leiding hebt over jouw perfectionisme.

Twijfel je of je wel echt perfectionistisch bent? Denk je misschien dat jij alleen kwaliteit belangrijk vindt? Kijk dan of het volgende op jou van toepassing is:

  • Je stelt hoge normen voor jezelf én voor anderen
  • Je bent vaak zeer kritisch op jezelf én op je collega’s
  • Je bent veel bezig met details
  • Je vraagt (heel) veel van jezelf

Wil je weten hoe je minder last kunt hebben van je perfectionisme? Dan zijn hier 5 tips:

Iets perfect doen bestaat gewoon simpelweg niet. Niets is perfect. Perfectie is relatief. Wat de ene persoon helemaal geweldig vindt, kan een ander niets bijzonders vinden. Dit heeft alles te maken met wie er naar kijkt. Alles is namelijk gekleurd door de persoon die er naar kijkt.

Perfectie is een illusie

Dit geldt dus ook voor hoe jijzelf naar iets kijkt. Het resultaat van je werk is altijd gekleurd door jouw kijk hierop. Als dat wat je doet in jouw ogen nooit goed genoeg is, zal je altijd bezig zijn met hoe iets nog beter kan. Daarom is het nodig om te kijken naar wat jouw (onbewuste) overtuigingen zijn. Als je een overtuiging hebt dat je altijd meer moet doen dan je best, is dat wat je dient te onderzoeken. Stel goede vragen zoals: ‘is het waar dat ik altijd meer dan mijn best moet doen’, ‘hoe zou het zijn als ik deze overtuiging niet meer zou hebben’ en ‘waarom is het meer waar dat ik niet meer dan mijn best hoeft te doen’. Neem hier de tijd voor en sta hier dus eens even bij stil.

Leer relativeren

Dit hangt samen met perfectie is een illusie. Want wat jij denkt dat belangrijk is, is voor een ander misschien niet belangrijk. Wat voor jou hoofdzaken zijn, zijn voor een ander misschien bijzaken. Waarvan jij denkt dat er veel van afhangt, kan het zijn dat een ander er niet van wakker ligt. Daarbij komt ook dat je toch nooit overal invloed op hebt. Want wat als je met meerdere personen aan iets moet werken? Stel dat jij vindt dat iets heel belangrijk is en dat het dus goed moet gebeuren, maar anderen hebben daar een andere mening over. Of sterker nog stel dat het om iets gaat waar jij niet eens voor verantwoordelijk bent.

Leer daarom te relativeren en kijk steeds hoe belangrijk iets daadwerkelijk is en check dit ook bij de ander(en). Dit voorkomt dat je bezig bent met kwaliteit te leveren die zinloos is, omdat niemand daarop zit te wachten of omdat hier niet om is gevraagd.

Keuzes maken

Maak daarom steeds bewuste keuzes voordat je iets oppakt. Categoriseer je werk in wat ‘perfect’ moet zijn, wat minder perfect ook prima kan en wat er niet foutloos hoeft. Een interne mail hoeft namelijk niet foutloos te zijn. Hoe erg is het als hier bijvoorbeeld wat taalfouten in staan? Dit geldt natuurlijk niet voor externe mails. Dus maak een onderscheid tussen interne- en externe mails. Interne mails stuur je gelijk weg, terwijl je externe mails nog een keer goed naleest voordat je deze verstuurd.

Tegenpool

Om te voorkomen dat je doorschiet in een kernkwaliteit en dus in dat waar je goed in bent, heb je tegenpolen nodig. Als je namelijk perfectionistisch bent kan het zijn dat je accuraat bent en daar in (te) ver gaat. Dus als je oog hebt voor details, dien je ook oog te hebben voor het grote geheel. Anders sla je namelijk door en wordt je pietluttig. Daarom dien je te leren hoe je naast oog voor details ook de grote lijnen kunt blijven zien.

Loslaten

Maak eens een lijstje van wat het constant perfectie willen nastreven voor effect heeft op jou. Zet eens op papier wat de negatieve gevolgen hiervan voor je zijn zoals bijvoorbeeld op je gezondheid, de behoefte aan rust in je hoofd, je werk thuis kunnen loslaten, etc.

Als je dit hebt opgeschreven doe dan je ogen dicht en probeer je vervolgens voor te stellen hoe je leven eruit zou zien zonder de behoefte om alles perfect te willen doen. Ben eens heel eerlijk naar jezelf toe. Wat zou je eigenlijk anders willen…

Verandering gaat beetje bij beetje, steeds met kleine stapjes. Het begint met bewustzijn en dat is al een eerste kleine stap naar het leiding nemen over jouw perfectionisme.

2 reacties

  1. Monique Smulders op 13 november 2020 om 12:03

    Hallo Happy assistant,

    Zo herkenbaar. Bedankt voor de tips, daar ga ik zeker iets mee doen.

    Met vriendelijke groet,

    Monique Smulders

    • Colinda op 20 november 2020 om 09:30

      Fijn Monique te horen dat je iets met deze tips kunt! Met hartelijke groet, Colinda Mertens

Laat een reactie achter