Hoe je obstakels om ‘nee’ te kunnen zeggen uit de weg kunt ruimen
Ik hoorde het onlangs weer een secretaresse zeggen: ‘Nee zeggen kan bij ons op het werk niet’. En een management assistente vertelde dat zij vaak genoeg had geprobeerd om haar grenzen aan te geven, maar dat dit bij haar niet werkte. Dit zijn voorbeelden van obstakels die eerst uit de weggeruimd moeten worden. Want zolang je de overtuiging (een verhaal dat je gelooft) hebt dat het niet gaat lukken, dan gaat het ook niet lukken. Dan zal alles in je dit (onbewust) tegenhouden.
‘Nee’ wordt niet geaccepteerd
Dus ook al weet je hoe je ‘nee’ kunt zeggen, als je daarnaast deze belemmerende overtuigingen niet eerst uit de weg ruimt dan kan het zomaar zijn dat je ‘nee’ niet wordt geaccepteerd. Wat voor jou dan weer een bewijs is dat het niet werkt.
Onderzoeken van je belemmerende overtuigingen
Daarom is het belangrijk als je echt ‘nee’ wilt leren zeggen, om eerst naar jouw belemmerende overtuigingen te kijken. Stel jezelf goede vragen zoals:
- Waarom is het mij tot op heden (nog) niet gelukt om af en toe ‘nee’ te zeggen?
- Welk verhaal vertel ik mezelf waarom dit tot op heden nog niet is gelukt?
- Is dit waar? Kan ik absoluut zeker weten dat dit verhaal waar is?
- Wat is het effect op mij als ik dit blijf denken?
- Wat als ik er nu voor kies om deze belemmerende overtuiging los te laten?
- Hoe kan ik deze belemmerende overtuiging omzetten in een positieve overtuiging die ook misschien wel meer waar is.
Is dit waar?
Zo kun je bijvoorbeeld de overtuiging hebben dat je geen ‘nee’ kunt zeggen omdat dit toch niet wordt geaccepteerd door je leidinggevende. Stel jezelf dan de vraag ‘is dit waar?’. En sta hier even bij stil. Kun je absoluut zeker weten dat als je af en toe ook eens ‘nee’ zegt, dit niet wordt geaccepteerd? Misschien blijkt dat je ooit 1x nee hebt gezegd en dit toen niet werd geaccepteerd, maar betekent dit dan gelijk dat dit voor altijd geldt? Wat als je dit aangeeft bij je leidinggevende? Als je eerlijk zou zeggen dat je moeite hebt met af en toe ‘nee’ te zeggen, omdat….(vul maar in). Maar dat het voor jou nodig is, omdat het anders ten koste gaat van je werk en de kwaliteit van je werk.
Ben eerlijk en durf hulp te vragen
Door hierover in gesprek te gaan en eerlijk en open te zijn, zal je verrast zijn hoe je leidinggevende zal reageren. Tenslotte is het ook in zijn belang en die van de organisatie dat je goed werk blijft leveren en tijdig aan de bel trekt. Geef vervolgens aan wat je nodig hebt. Zoals bijvoorbeeld dat je hier wel wat hulp bij kan gebruiken.
Misschien vind je dit wel ‘zwak’, maar het is juist het tegenovergestelde. Hulp vragen is namelijk een teken van sterkte!