Iets voor anderen kunnen doen is heel leuk, maar denk je ook weleens…en ik dan?’
Heerlijk vind ik het om iets voor een ander te kunnen doen. Ik ben iemand die graag ‘geeft’ en ik vind het letterlijk en figuurlijk fijn om te geven. Daarom kreeg ik ook vaak te horen dat ik zo zorgzaam was en ooit werd ik op het werk zelfs altruïstisch genoemd. De betekenis van dit laatste woord moest ik destijds wel opzoeken en zag toen dat dit betekent dat je onbaatzuchtig bent. Oftewel dat je voor anderen behulpzaam bent met geen of nauwelijks eigenbelang.
Deels herken(de) ik mezelf hier wel in, alleen werd er in het verleden ook weleens misbruik van gemaakt. Ondanks dat ik het echt fijn vond (en nog steeds vind) om voor een ander iets te doen, waren er ook momenten dat ik dacht…het zou ook wel eens fijn zijn als iemand eens iets voor mij zou doen. Al was het maar wat werk van me overnemen omdat ik het altijd zo druk had (hoe zou het komen?…).
Achteraf was dit ook niet zo gek want ten eerste vroeg ik nooit om hulp, sterker nog ik liet aan de buitenwereld maar al te graag zien dat ik het allemaal heel goed aankon. En ten tweede kregen mijn collega’s ook vaak de gelegenheid niet want voor je het wist had ik het zelf al gedaan/opgepakt/afgehandeld. ‘Dat doe ik wel!’, riep ik steeds. Dus werd er lekker achterover gehangen want Colinda pakte het wel op. ‘Ga maar naar Colinda, want die doet dat graag voor je’, werd er vaak gezegd als iemand een ‘klus’ had. Dat was ook waar, alleen merkte ik dat ik steeds vaker de gedachte had dat het ook wel eens fijn zou zijn als iemand af en toe ook eens iets voor mij zou doen…
Onlangs kwam een managementassistente, laat ik haar maar even Marian noemen, bij me en vertelde dat ze ook graag alles doet voor anderen en dit echt ontzettend leuk vindt. Dat het haar een goed gevoel geeft als mensen dan blij zijn. Maar dat ze de laatste tijd ook steeds meer denkt: ‘…En ik dan? ‘Iedereen weet me te vinden en soms ben ik wel met tien dingen tegelijk bezig’, hoorde ik Marian zeggen. ‘Gedurende de dag voel ik gewoon de energie weglopen en na een vermoeiende dag op kantoor moet ik me er echt toe zetten om thuis ook weer de boel op te pakken.
‘Door altijd alleen maar te geven, leer je de ander alleen maar te nemen’
Zelf heb ik als geen ander ervaren dat als je altijd alleen maar alles doet voor anderen maar nooit eens iets doet voor (of in het belang van) jezelf, het geven en nemen niet in balans is. Door alleen maar te geven ga je namelijk over je grenzen.
Misschien denk je nu wel dat anderen je overvragen en daardoor over jouw grenzen gaan. Maar dit laat je wel zelf toe. Je accepteert dat anderen een dusdanig groot beroep op je doen en er kan enkel en alleen misbruik van jouw goedheid worden gemaakt als je hier zelf mee instemt.
Maar zeker zo belangrijk om te weten is dat je zelf iets in stand houdt. Je eigen houding en gedrag kunnen er namelijk aan bijdragen dat anderen te veel ruimte krijgen of te weinig rekening met jou houden.
‘Als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg’
Iedere avond schonk ik een glas water in voor mezelf en automatisch pakte ik dan ook gelijk een glas cola voor mijn vriend. Een gewoonte die erin was geslopen en waar ik me lange tijd niet eens van bewust was. Totdat ik in het kader van bewustwording eens stil ging staan bij mijn gedrag/handelen en ging leren om ook eens te ‘nemen’. Liever zou ik het woord ‘ontvangen’ hiervoor kiezen alleen is ontvangen als iemand uit zichzelf iets voor je doet. ‘Nemen’ is als je het zelf aangeeft/vraagt. En dus begon ik een ‘experiment…’.
In plaats van drinken te halen wachtte ik (lang genoeg) totdat mijn vriend opstond om zelf zijn glas cola te gaan halen en ik letterlijk de volgende woorden hoorde: ‘Ik zal zelf wel mijn cola halen zeker?’ ‘Graag’, zei ik en vroeg of hij dan ook gelijk voor mij een glas water wilde meenemen.
De eerste keer vroeg hij of ik zelf niet mee naar de keuken kon lopen. Nadat ik dit ‘experiment’ af en toe nog eens had gedaan, kreeg ik op gegeven moment alleen een ‘zucht’ te horen. Na dit enige tijd volgehouden te hebben stond er nog voordat ik het kon vragen al een heerlijk glas koud water voor mij klaar op de salontafel…
Oeps, normaal gesproken deel ik niet graag iets privé en ik heb echt een hele lieve vriend hoor. Maar deze vond ik te belangrijk om voor me te houden. Het zegt namelijk alles over mij en hoe destijds mijn (onbewust) gedrag was. Het altijd maar zorgen voor anderen en nooit eens iets vragen voor mezelf.
Ondanks dat dit een voorbeeld is van heel wat jaren geleden weet ik nog hoe ongemakkelijk het destijds voor mij voelde om niet gelijk op te staan en drinken voor ons allebei te pakken. En nog ongemakkelijker voelde het om te vragen om ook gelijk drinken voor mij mee te nemen. Ik was jaren en jaren gewend om dit voor mijn vriend te doen en deed en doe dit nog steeds met liefde en plezier. Alleen niet meer altijd.
Voor sommigen is dit misschien een raar verhaal. Maar voor anderen die ook graag ‘geven’, is dit vast herkenbaar.
Hoe onwennig het in het begin ook was, inmiddels kan ik er echt van genieten als iemand iets voor mij doet. Het was voor mij echt een proces om naast vooral veel te geven ook af en toe eens te kunnen nemen (en ontvangen).
Vaak ben je je niet bewust van je eigen gedrag en wat je dus zelf in stand houdt. Maar ik weet als geen ander hoe moeilijk het kan zijn om je gedrag te veranderen. Als je je hele leven iets op een bepaalde manier hebt gedaan/hebt gehandeld, kun je dit niet zomaar ineens veranderen.
De eerste kleine stap is het reflecteren op je eigen gedrag en te kijken wat het effect van jouw gedrag is (geweest) op de ander. Door met een helicopterview oftewel als een onafhankelijke observator terug te blikken op een situatie en te kijken hoe je (onbewust) hebt gehandeld en wat het gevolg hiervan is op het gedrag/houding van de ander.
Ben je ook een zorgzaam type en doe je graag iets voor anderen, maar ga je (te) ver in het altijd maar geven en behulpzaam zijn? Wil je hier eens met mij over sparren? Dan ben je van harte welkom voor een gratis en vrijblijvend telefonisch coachgesprek van 30 minuten. Je kunt je hiervoor aanmelden door het contactformulier in te vullen via de link: https://www.happyassistant.nl/contact/