Op het werk mijn grenzen aangeven? Welke grenzen?

Onlangs sprak ik een secretaresse die vertelde dat al haar collega secretaresses overspannen zijn geweest of zelfs een burn-out hebben gehad. En dat het bij bijna iedereen ook werk gerelateerd was.

Natuurlijk heb ik dan gelijk vraagtekens bij de organisatie waar zij werkt en de leidinggevenden die daar werken, maar ik ben dan ook altijd nieuwsgierig naar wat maakt dat deze persoon dan geen last heeft van werkdruk of stress.

Toen ik haar hier naar vroeg, vertelde ze dat zij zich niet gek laat maken en ‘gewoon’ haar grenzen aangeeft. Als ik dan vraag hoe zij dit dan doet, vind ze het lastig om dit uit te leggen. Voor haar is het namelijk iets als vanzelfsprekend en dat zie je ook aan haar. Zij straalt rust uit en komt krachtig over. Ik zie iemand die stevig in haar schoenen staat en waar je niet mee gaat lopen.

Uiteindelijk vertelde ze dat ze denkt dat het te maken heeft met hoe zij communiceert. Zij geeft altijd helder en duidelijk aan wat zij wel en niet kan doen. En vervolgens kijkt zij dan waar beide partijen zich in kunnen vinden.

Ook al is het voor haar bijna een natuurlijk iets om haar grenzen aan te geven, iedereen kan dit leren. Het is echter wel belangrijk dat je je niet vergelijkt met anderen. De ene persoon is namelijk goed in iets waar een ander misschien minder goed in is. Dit heeft te maken met waarin je je vaardig hebt gemaakt. In het genoemd voorbeeld kan het zijn dat deze dame al van haar ouders heeft geleerd dat je voor jezelf moet opkomen en moet aangeven als je iets wel of niet wilt. Zij heeft zich hierin dus vaardig gemaakt, zonder dat zij dit wist. Door iets vaak te doen, word je hier goed in.

Als jouw ouders je echter geleerd hebben om met anderen rekening te houden en goed te zijn voor anderen kan het zijn dat je, zonder dat je hiervan bewust bent, vaardig hebt gemaakt in het inleven in anderen. Dat kan betekenen dat je dus minder goed bent in voor jezelf opkomen.

Daarom is er geen goed of fout en is ieder mens uniek precies zoals hij is.

Daarbij speelt natuurlijk ook je karaktereigenschappen mee. Maar vaardigheden kun je aanleren.
Ik wil graag drie tips met je delen over hoe je inzicht kunt krijgen in waar je grenzen liggen. Vele secretaresses weten namelijk niet eens waar hun grenzen liggen. En dit inzicht is nodig om te weten hoe je je grenzen kunt bewaken.

Tip 1: VERWACHTINGEN MBT JOUW WERK

Schrijf voor jezelf op papier wat jouw verwachtingen zijn met betrekking tot een (ideale) baan. Dus niet hoe je huidige baan is, maar wat je verwachtingen al waren voordat je deze baan had. Hoe zou een baan er voor jou uit moeten zien. Beschrijf in detail hoe dit er uitziet. Wat doe je precies voor werk, hoeveel dagen werk je, met welke personen werk je, wat is de werksfeer en wat is de bedrijfscultuur.

Je hebt namelijk bepaalde verwachtingen over hoe jouw leven eruit zou moeten zien, als je werkt. Als je dit inzichtelijk hebt gemaakt, weet je wat je belangrijk vindt. Dan weet je wat je wilt en zeker niet minder belangrijk, weet je ook wat je niet wilt.

Tip 2: WAT MOET ER DAN ABSOLUUT ANDERS?

Nu je inzicht hebt in hoe voor jou een baan eruit zou moeten zien, wat moet er dan gezien je huidige werk absoluut anders. Waarom moet dit absoluut veranderen? Zie de situatie zoals je deze wenst voor je. Dus zie voor je dat dit ook daadwerkelijk is veranderd. Zie de details voor je. Hoe zou dit dan voor je zijn. Waarom is dit zo belangrijk voor je?

Tip 3: WELKE STAP (GRENS) KAN IK ALVAST ZETTEN?

Hoe zou je wat je anders wilt voor elkaar kunnen krijgen. Wat heb je daar voor nodig. Hoe zou je dit kunnen communiceren naar je leidinggevende en collega’s. Hoe zou je dit kunnen zeggen. Wanneer ga je dit zeggen. Wie kan jou hierbij helpen. Als het jou helpt om eerst te oefenen met een vriendin of familielid, moet je dit zeker doen. Ook door de reactie van de persoon waar je mee oefent, ben je beter voorbereid op het echte gesprek.

Als je iets communiceert, geef dan altijd aan wat jij wilt en wat je nodig hebt. Kijk dan wat de reactie van de ander is en in hoeverre hij/zij jou hierin tegemoet kan komen. Sta open voor suggesties van de ander, maar houd wel vast aan de ondergrens van wat jij hebt aangegeven anders te willen.

Als je bijvoorbeeld problemen hebt met de vele vergaderingen die je moet notuleren, geef dan aan hoeveel voor jou maximaal haalbaar is. Voor jou is bijvoorbeeld twee vergaderingen per week notuleren, naast al je andere werk, haalbaar. Maar je leidinggevende geeft aan dat je vier vergaderingen per week moet notuleren. Dan kun je bijvoorbeeld zeggen dat je wil proberen om drie vergaderingen te notuleren en na drie maanden te kijken hoe dit gaat. Maar dat drie vergaderingen voor jou absoluut het maximum is (mits dit ook echt jouw ondergrens is).

Dit zijn drie tips die ik je van harte aanbeveel.

Neem wel voldoende tijd hiervoor. Plan bijvoorbeeld een keer een halve dag in en ga ergens naar toe waar je ongestoord hiernaar kunt kijken. Ik plan de dingen waar ik naar wil kijken en waarvoor ik de tijd wil nemen altijd in mijn agenda als ‘hei-ochtend met mezelf’.

Het is echt belangrijk dat je hiernaar gaat kijken. Als jouw verwachtingen met betrekking tot jouw werk namelijk niet matchen met de realiteit, dan gaat dit wringen.

Stel je hebt een parttime functie voor drie dagen in de week, dit wilde je omdat je daarnaast nog voldoende tijd voor je gezin en jezelf kunt hebben. In de praktijk blijkt echter dat je structureel vier dagen in de week werkt. Dus niet incidenteel, maar regelmatig omdat je teveel werk hebt. Los of je deze extra (over)uren nu wel of niet betaald krijgt, op een gegeven moment krijg je hier last van. Als je namelijk vier dagen had willen werken, dan had je daarvoor wel gekozen. Maar dit wil je niet.

Dit betekent dat je verwachtingen (niet meer dan drie dagen in de week werken) niet matchen met de werkelijkheid en is er dus onvrede, wat naar verloop van tijd zelfs kan uitmonden in stress en overspannenheid.

Ga daarom aan de slag met mijn drie tips, zodat ook jij weet waar je grenzen liggen.

Wil je deze tips op papier ontvangen?

Stuur dan een mail naar: contact@happyassistant.nl

E-book: Simpel en snel ‘nee’ kunnen zeggen in iedere situatie

In mijn e-book: ‘Simpel en snel ‘nee’ kunnen zeggen in iedere situatie’ heb ik dit beschreven. De drie simpele stappen om ‘nee’ te zeggen, met daarbij voorbeelden van situaties op je werk en privé. Als je deze drie stappen doorloopt, zal ook voor jou ‘nee’ zeggen geen probleem meer zijn. Wil je dit e-book gratis ontvangen? Stuur dan een mail naar: contact@happyassistant.nl

Laat een reactie achter