Van perfectionistisch naar ‘optimalistisch’ in je werk
Veel secretaresses zijn perfectionistisch. Perfectionistisch zijn kan doodvermoeiend zijn. Steeds maar weer controleren of het goed is of dat het misschien nog beter kan. Alles altijd perfect willen hebben en willen doen. Maar ook bang zijn om fouten te maken. Wat als er taalfouten in een tekst of een mail staat? Wat als er vertrouwelijke informatie naar de verkeerde persoon wordt gestuurd? Onbewust is je hele lichaam gespannen, omdat het optimale concentratie vereist om alles perfect te kunnen doen.
Nadia vertelde dat zij een perfectioniste is en voortdurend op haar tenen loopt, met als gevolg dat zij doodmoe is en helemaal geen energie meer heeft. Ze wilde zo graag wat tips over hoe ze wat minder perfectionistisch kon zijn. Deze wil ik ook graag met jullie delen.
Tip 1 categoriseer je taken
Maak onderscheid tussen dingen die perfect moeten zijn, zaken die minder perfect ook prima kunnen en de dingen die redelijk onbelangrijk zijn. Ik zal dit even toelichten. Voordat je aan iets begint, stel jezelf ALTIJD eerst de vraag wat het resultaat moet zijn. Vervolgens categoriseer je dit in één van de volgende drie categorieën van belangrijkheid:
- hoog
- middel
- laag
Bij de eerste categorie (hoog) betreft het een zeer belangrijke actie en blijf hier gerust perfectionistisch. Al moet je er 6x naar kijken voordat het weggaat.
Bij de tweede categorie (middel) kijk je het nadat je het hebt gemaakt nog 1x na.
Bij de derde categorie (laag) lees je het niet meer na, maar gaat het zo weg.
Als je dit al doet, doorbreekt dit het patroon van alles perfect willen doen.
Tip 2 laat het door een ander lezen
Soms kun je wel 10x een stuk tekst lezen nadat je dit hebt geschreven, en nog blijkt achteraf dat er fouten in staan. We maken het allemaal mee. Daarom is het veel beter om iemand anders die je vertrouwt, de tekst te laten lezen. Het scheelt veel tijd en iemand die met een frisse blik kijkt, ziet vaak veel meer dan jij die de tekst zelf hebt geschreven.
Je kunt ook afspraken maken om elkaars teksten te lezen.
Tip 3 je uiterste best doen is genoeg
Als je in alles wat je doet altijd je uiterste best doet, is dit voldoende. Je hoeft niet meer te doen. Het gaat erom dat jij achter de kwaliteit van je werk kunt staan en dat je kunt zeggen: ‘Ik heb mijn uiterste best gedaan’. Als je zo gaat denken, ben je meer relaxt en heb je meer vertrouwen in het werk dat je aflevert. Daardoor zal je minder geneigd zijn om altijd alles perfect te willen doen.
Dit waren mijn eerste drie tips aan Nadia die ik met jullie wilde delen. Herken jij jezelf in Nadia en wil je meer weten over hoe jij ‘optimalistisch’ kunt werken? Of wil je het gratis e-book ‘Drie stappen om simpel en snel ‘nee’ te zeggen in iedere situatie’? Stuur dan een mail naar contact@happyassistant.nl